מהי אחריות הורית משותפת?

הליך הגירושין טומן בחובו מספר החלטות חשובות ומשמעותיות בעלות השלכות לטווח הארוך בכל הנוגע לחלוקת הרכוש המשותף, הסדרת העניינים הכספיים וגידול הילדים. לבני זוג המחליטים להתגרש יש אחריות כבדת משקל בנושא גידול הילדים והדאגה לרווחתם.

חשוב להבין כי מעבר להשלכות הפיננסיות של הליך הגירושין, בני הזוג חייבים לקבל החלטות הנוגעות לגידול הילדים ולאחריות ההורית של כל אחד מהם, מאחר שלכל אחד מההורים יש רצון להיות מעורב בחיי ילדיו.

בפועל, ישנם שני סוגים של אחריות הורית:

  • משמורת (שהיום כבר לא נקראת כך) המוענקת לאחד מבני הזוג, כלומר הורה משמורן, שהוא בדרך כלל האם, בעוד האב דואג בעיקר לעניינים הפיננסיים בצורת תשלום מזונות. ההורה שלא קיבל משמורת על ילדיו יקבל הסדר שהות (כונה בעבר הסדרי ראייה) וימים קבועים שבהם הוא יוכל לבקר את ילדיו, כולל לינה.

     

  • אחריות הורית משותפת, שנקראה עד לא מזמן משמורת משותפת, ומשמעותה ששני ההורים יהיו מעורבים בחיי הילדים, כולל מגורים של הילדים באופן שווה אצל שני הוריהם, ובמקרה זה אין צורך בהסדרי שהות מאחר שההורים חולקים ביניהם באופן שווה את הזמן עם הילדים.

מהי אחריות הורית משותפת?

עד שנת 2020 השתמשו במונח משמורת משותפת על מנת להגדיר אחריות שווה של שני ההורים, וברוב הפסיקות הוחלט על זמני שהות רחבים או זהים בין שני ההורים.

פסק הדין של כבוד השופט שוחט, בעמ"ש 13008-02-21המבוסס על המלצות ועדת שניט שינה את כללי המשחק ומהווה פסק דין מנחה לבית המשפט לענייני משפחה.

פסק הדין התקדימי של כבוד השופט שוחט קבע כי אין להשתמש במונח משמורת בפסיקה של בית המשפט לענייני משפחה, מונח שגרם לתחרות קשה ומיותרת בין ההורים, ומאז משתמשים במונח החדש אחריות הורית משותפת, בהתאם להמלצת ועדת שניט.

למעשה, המונח אחריות הורית משותפת מהווה מונח חליפי למשמורת, כלומר אחריות שווה ומשותפת לשני ההורים.

עו"ד איריס מורנו מסבירה כי אחריות הורית משותפת מתארת מצב שבו בני הזוג מתגרשים וכל אחד מהם לוקח חלק משמעותי בגידול הילדים.

במצב זה ההורים הגרושים לוקחים חלק פעיל ומשמעותי בחיי היום יום של ילדיהם, וכל אחד מהם תורם את חלקו גם בענייני התקציב.

כך, גם גברים רבים יכולים לקחת חלק משמעותי בחיי היום יום של הילדים ולא להפוך לדמות מרוחקת כפי שקרה במקרים רבים בעבר.

בנוסף לזאת, הגברים הגרושים יכולים לשפר את מצבם הכלכלי מאחר שבפסקי דין רבים נהגו חלק מהשופטים להפחית את דמי המזונות שחלו על האב בשיעור של 25% עד 50%, כל עוד ההכנסה של ההורים דומה או זהה וגיל הילדים הוא 6-18.

בתוך כך, דמי המזונות עד גיל 6 עדיין לא שונו בגלל חזקת הגיל הרך, לכן גם אם ההורים מגיעים להסדר של אחריות הורית משותפת, האב יהיה חייב בתשלום מלוא דמי המזונות עבור ילדו הקטין, למרות שהילד מתגורר אצלו במחצית מהזמן.

מה היתרונות של אחריות הורית משותפת?

  • מעורבות גבוהה של שני ההורים בחיי הילדים.
  • כל אחד מההורים ממשיך לשמש כדמות משמעותית בחיי הילדים.
  • הקלה רגשית על הילדים שמתמודדים עם הליך הגירושין של הוריהם.
  • הילדים מתגוררים בשני בתים מאובזרים לכן הם מרגישים שייכים ומוגנים בכל בית.
  • אחריות משותפת של ההורים בכל הנוגע לחיי הילדים.
  • בדרך כלל ההורים גרים בסמיכות זה לזו, לכן פעילויות כמו חוגים, לימודים וחברים אינן נפגעות.
  • הפחתת הנטל הכלכלי שחל לרוב על האב, למעט חובת המזונות על ילד קטין עד גיל 6.

מתי בית המשפט יאשר אחריות הורית משותפת?

הורים רבים מעוניינים לקבל אחריות הורית משותפת בעת גיבוש הסכם הגירושין, במטרה להיות מעורבים באופן שווה בכל מה שקשור לילדים.

יש לקבל אישור מבית המשפט לענייני משפחה, וידוע כי השופטים מעדיפים מצב שבו שני ההורים מעורבים בחיי הילדים.

לכן, בית המשפט מכריע בסוגיה המורכבת בהתאם לעקרון טובת הילד, והוא בוחן האם ההורים מעוניינים באחריות ההורית המשותפת כדי להיות מעורבים בחיי הילדים או כצעד להשגת יתרון פיננסי בלבד, בדרך כלל עבור האב.

לסיכום

לאחריות הורית משותפת יש יתרונות רבים, הן לילדים והן להורים, אך יש גם חסרונות.

בעזרת עורך דין מיומן לענייני משפחה וגירושין ניתן להגיע להסכם הטוב ביותר עבור בני הזוג, הסכם שיוביל לשיתוף פעולה אמיתי ופורה בין ההורים בכל הקשור לגידול ולחיי היום יום של הילדים.

לייעוץ ולייצוג משפטי בנושא אחריות הורית משותפת – אנא פנו עוד היום למשרד עורכת דין איריס מורנו חולון.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

2 סוגים של הורות המשותפת לבני הזוג
2 סוגים של הורות המשותפת לבני הזוג
חסרונות מול יתרונות בפתרון של האחריות המשותפת
חסרונות מול יתרונות בפתרון של האחריות המשותפת