הסכם בין בני זוג מאותו מין – עו"ד איריס מורנו

חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973, נועד להסדיר את נושא חלוקת הרכוש של זוגות נשואים במקרה של גירושין או פטירה של אחד מהם.

החוק קובע כי בעת פטירה של אחד מבני הזוג או במקרה של גירושין, כל אחד מבני הזוג יהיה זכאי למחצית הרכוש והממון המשותף שהם צברו במהלך חיי הנישואין, בהתאם להסדר איזון משאבים. זאת במידה ולא חתמו על הסכם ממון קודם לכן.

נשאלת השאלה האם חוק יחסי ממון תקף גם במקרה של זוגות חד מיניים שנישאו או עתידים להינשא בחתונה אזרחית (נישואין אזרחיים), והאם וכיצד עליהם לאשר את ההסכם בערכאות השיפוטיות בישראל.

כיצד חוק יחסי ממון בין בני זוג בא לידי ביטוי במקרה של זוגות חד מיניים?

עורכת דין איריס מורנו המתמחה בדיני משפחה וגירושין מסבירה כי חוק יחסי ממון תקף גם על זוגות חד מיניים, ובנוסף החוק תקף גם על זוגות בני אותו מין המוכרים כידועים בציבור ושטרם התחנתו.

כאשר בני זוג מאותו המין שאינם נשואים, אך מנהלים משק בית משותף, רוצים לערוך הסכם ממון על מנת להסדיר את מערכת היחסים הכלכלית ביניהם, עליהם לערוך הסכם ממון וחיים משותפים.

זוגות חד מיניים שנישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל, יכולים לערוך הסכם יחסי ממון בעזרת עורך דין, ובמקרה זה ההסכם טעון לאישור רשמי על ידי בית המשפט לענייני משפחה או על ידי נוטריון, לפי העניין:

  • אישור הסכם ממון לזוגות חד מיניים שנערך לפני הנישואין על ידי נוטריון. אין צורך לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה, אך כדאי לעשות זאת.
  • אישור הסכם ממון בבית המשפט לענייני משפחה לבני זוג מאותו מין שנישאו לאחר עריכת ההסכם.

ללא אישור הסכם יחסי ממון כדין על ידי בית המשפט או נוטריון, לפי העניין, ההסכם אינו תקף לפי חוק יחסי ממון, יחד עם זאת הוא יהיה תקף לפי חוק החוזים. עקב מורכבות הנושא והשלכות ההסכם אין לוותר על ייעוץ וליווי משפטי ומומלץ לפנות לעורכת דין המתמחה בעריכת הסכמים בין בני זוג בני אותו מין (להט"ב).

החל מ-2004 המונח "בני זוג" בחוק יחסי ממון חל גם עם זוגות להט"בים

זוגות חד מיניים אינם יכולים להינשא בישראל מאחר שהחוק במדינה קובע כי נישואים נערכים לפי הדין הדתי. בתי הדין הדתיים, ובהם בתי הדין הרבני, אינם מכירים בנישואין חד מיניים. כדי להינשא, זוגות להט"בים נאלצים לטוס למדינות זרות שבהם החוק המקומי מכיר בנישואי להט"בים.

יש זוגות חד מיניים המוותרים על נישואין בחו"ל והם מעגנים את מערכת היחסים ביניהם באמצעות טקסים אזרחיים או רפורמיים בארץ, אך במקרה זה המעמד המשפטי במשרד הפנים אינו משתנה ובני הזוג נחשבים רווקים, גם לאחר הטקס שהם ערכו בישראל.

זוגות חד מיניים שנישאו במדינה זרה יכולים להירשם כזוגות נשואים במרשם האוכלוסין בישראל והרישום מעניק להם זכויות שונות, כמעט כמו לזוגות הטרוסקסואלים נשואים.

הפתרון הנכון להסדרת מערכת היחסים הכלכלית בין בני זוג מאותו מין הוא לערוך הסכם ממון.

ההסכם כולל בתוכו את אופן חלוקת הרכוש המשותף במקרה של פרידה ובנוסף מופיעים בו עניינים הקשורים לניהול החיים המשותפים, כולל משמורת ילדים, מזונות, חינוך ילדים וכדומה.

ההסכם מעניק ביטחון וודאות משפטית לזוגות חד מיניים המנהלים חיים משותפים.

עד תחילת שנות ה-2000 חוק יחסי ממון הגדיר בני זוג רק כזוגות נשואים, לכן לא נערכו בישראל הסכמי ממון בין בני זוג להט"בים.

בפברואר 2004 החליט לראשונה בית המשפט לענייני משפחה ברמת גן לתת תוקף של פסק דין להסכם בין בני זוג מאותו מין והפסיקה כיום נשענת על פסק הדין התקדימי שקובע כי המונח "בני זוג" חל גם על זוגות להט"בים.

האפשרות לערוך הסכם ממון בין בני זוג מאותו מין מאפשרת לזוגות החד מיניים להסדיר את הזכויות הכלכליות של כל אחד מבני הזוג גם במקרה של פרידה עתידית, גירושין או מוות. ההסכם חשוב ומקנה יתרונות משפטיים.

לאחר עריכת ההסכם בעזרת עורכת דין מנוסה חשוב להגיש בקשה לבית המשפט לענייני משפחה לאישור הסכם ממון לזוגות חד מיניים כדי לתת לו תוקף של פסק דין.

משרדה של עו"ד איריס מורנו בחולון מורנו מתמחה בדיני משפחה ובעריכת הסכמים לזוגות חד מיניים – צרו איתנו ונשמח לסייע לכם ולכן.

* אין לראות בתוכן דלעיל ובמידע המופיע באתר משום ייעוץ משפטי, תחליף לייעוץ משפטי או המלצה משפטית. כל העושה שימוש במידע זה עושה זאת על דעתו ובאחריותו.

הסכם בין 2 בנות זוג
הסכם בין 2 בנות זוג
הסכם בין 2 בני זוג
הסכם בין 2 בני זוג