מהו הסכם חיים משותפים ללהט"בים? – עו"ד איריס מורנו מחולון מסבירה:

בני זוג מאותו מין זכאים להירשם במרשם האוכלוסין כזוג נשוי, כל עוד הם נישאו במדינה זרה המכירה בנישואין חד מיניים.

יחד עם זאת, החוק בישראל אינו מאפשר לבני זוג מאותו מין להינשא בארץ ולקבל הכרה בנישואין שלהם, מאחר שנישואין בישראל נערכים על פי הדין הדתי בלבד.

בפועל, זוגות חד מיניים יכולים לקבל הכרה בישראל כמו ההכרה בזוגות הטרוסקסואליים במסגרת מוסד הידועים בציבור, והפתרון המשפטי שנמצא לבעיה זו טמון באפשרות לחתום על הסכם חיים משותפים.

עו"ד איריס מורנו הכינה מדריך בנושא הסכם חיים משותפים ללהט"בים. המדריך עוסק בפתרון המשפטי לסוגיית ההכרה בזכויות של זוגות חד מיניים בישראל.

לכן, אם אתם או אתן הגעתם/ן להחלטה לקדם את מערכת היחסים ולהסדיר את הנושא כדי לנהל מערכת יחסים בראש שקט ובשלווה – הנכם/ן מוזמנים/ות להגיע לייעוץ משפטי במשרד ולערוך הסכם חיים משותפים ללהט"בים.

מה זה הסכם חיים משותפים?

בני זוג שחיים יחד כידועים בציבור ואינם נשואים, יכולים לערוך הסכם לחיים משותפים כדי להסדיר עניינים שונים ביניהם, בעיקר חלוקת רכוש במקרה של פרידה, משמורת ילדים ומזונות.

עריכת הסכם חיים משותפים מומלץ מאוד לזוגות להט"בים מאחר שהדרך עדיין ארוכה עד ליצירת שוויון זכויות מלא לחברי קהילת הלהט"ב במדינת ישראל.

ידוע לכול כי זוגות להט"בים בישראל נלחמים על הזכויות האזרחיות שלהם ועל מעמדם בחברה.

כל עוד הם אינם זוכים לשוויון זכויות מלא לזוגות הטרוסקסואליים הם יכולים להסדיר את ענייני הרכוש ועניינים נוספים, מבלי להידרש לקיומה של חזקת השיתוף, וזאת באמצעות עריכת הסכם חיים משותפים.

ההסכם נועד בין היתר כדי לעגן ולהסדיר את המעמד הזוגי והמשפחתי מבחינה משפטית ובנוסף ההסכם מסדיר את הזכויות ברכושו של זה של זה (או זו של זו) במקרה של פרידה.

שלבי הליך עריכת הסכם חיים משותפים ללהט"בים

הסכם חיים משותפים חייב להיעשות בכתב בלבד ובני הזוג מאותו מין חייבים לחתום עליו.

החוק אינו מחייב את בני הזוג מאותו מין לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה או אצל נוטריון, אך בהחלט מומלץ לנסח ולערוך את ההסכם במשרד של עורך דין המתמחה בנושא זה, על מנת לחזק את מעמדו המשפטי של ההסכם.

בהסכם לחיים משותפים לזוגות מאותו מין ניתן לקבוע כיצד יחולק הרכוש של בני הזוג במקרה של פרידה.

בתוך כך, ההסכם יכול לכלול הוראות לחלוקת הנכסים של בני הזוג בינם לבין עצמם ולקבוע את היקף העיזבון במקרה של מותו של אחד מבני הזוג, תוך התייחסות נכונה לחוק הירושה.

אם מאשרים את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה ויש להסכם חיים משותפים תוקף של פסק דין – בני הזוג מאותו מין יכולים לקבל ולממש זכויות שונות מהמדינה ומוסדותיה, כיוון שההסכם מהווה תעודת זוגיות לכל דבר ועניין.

ביטול ההסכם

בני זוג מאותו מין יכולים לבטל הסכם חיים משותפים ללהט"בים לפי הכללים שנקבעו בדיני חוזים.

ניתן לבטל את ההסכם אם מתקיימת אחת מהעילות המופיעות בחוק לביטול ההסכם, לדוגמה טענה של כפייה, טענה של הטעייה וכד'.

גם עילת הפרת ההסכם על ידי אחד מבני הזוג נחשבת לעילה מספקת לביטול הסכם חיים משותפים, אך חשוב לזכור כי בתי המשפט נוטים לכבד חוזים ויש להוכיח את העילה לביטול ההסכם.

אם אחד מבני הזוג הפר את ההסכם, יש לבן הזוג השני עילה להגשת תביעה לביטול ההסכם ולקבלת סעדים.

 

למידע נוסף, לייעוץ, לליווי משפטי ולעריכת הסכם חיים משותפים ללהט"בים – צרו קשר עוד היום עם משרד עו"ד איריס מורנו באמצעות הטלפון, המייל או האתר! משרדנו בעיר חולון ואתם ממש מוזמנים!

 

* אין לראות בתוכן דלעיל ובמידע המופיע באתר משום ייעוץ משפטי, תחליף לייעוץ משפטי או המלצה משפטית. כל העושה שימוש במידע זה עושה זאת על דעתו ובאחריותו!. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

לכתחילה נחשבים בני זוג שחיים יחד כידועים בציבור
לכתחילה נחשבים בני זוג שחיים יחד כידועים בציבור
הסדרת המעמד המשפחתי מבחינה משפטית
הסדרת המעמד המשפחתי מבחינה משפטית