בקשת מזונות זמניים – כיצד נקבע הסכום?

הליך הפרידה והגירושין הוא הליך ממושך ומורכב הן מהפן הנפשי, הממוני והאישי.

ההחלטה להיפרד ולהתחיל בהליך הגירושין יכולה להיות של צד אחד או של שני הצדדים, אך בטרם קבלת ההחלטה הרת המשקל מומלץ לפנות לייעוץ משפטי הניתן על ידי עורכת דין המתמחה בדיני משפחה וגירושין.

ניתן להסדיר את כל הנושאים הקשורים לגירושין באמצעות הליכים משפטיים או בעזרת עריכת הסכם גירושין בהסכמה משותפת.

אם פונים לערכאות השיפוטיות, כלומר מנהלים את התיק בבית דין רבני או בבית משפט לענייני משפחה, המחלוקות בין בני הזוג יוכרעו על ידי ערכאת השיפוט.

בהליך הגירושין מבררים סוגיות שונות, ואחת מהסוגיות החשובות והמשמעותיות ביותר היא בירור תביעת מזונות.

מאחר שבירור תביעת המזונות בבית המשפט עשוי להימשך זמן רב, לעיתים יותר משנה, קיימת האפשרות של הגשת בקשה לסעד זמני עד להכרעת בית המשפט בנושא.

כלומר, ניתן להגיש בקשה למזונות זמניים עוד לפני הגשת התביעה לבירור מזונות.

מהם מזונות זמניים?

עורכת דין איריס מורנו המתמחה בדיני משפחה וגירושין מסבירה לנו כי במסגרת הליכי גירושין ניתן להגיש בקשות שונות לסעדים זמניים, וזאת בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי ותקנות בית משפט לעניני משפחה.

הבקשה הנפוצה ביותר בהליכי הגירושין היא בקשה לקביעת מזונות זמניים, ובית המשפט נדרש להכריע בסוגיה זו ולהחליט האם האב (או האם) חייב בתשלום מזונות ילדים עד להכרעה הסופית בתביעת המזונות.

הליכי הגירושין המתנהלים בבתי הדין הרבניים וכן בבתי המשפט לענייני משפחה עשויים להימשך זמן רב, הן בגלל העומס בערכאות השיפוטיות והן בגלל חוסר ההסכמה בין בני הזוג המעוניינים להתגרש.

כדי לספק לתובעים ובעיקר לילדים סעד זמני עד להכרעה בנושא המזונות, כל אחד מההורים זכאי להגיש בקשה דחופה למזונות זמניים, גם אם טרם חלפה תקופת עיכוב ההליכים בגלל הגשת בקשה ליישוב סכסוך במשפחה.

בית המשפט קובע את סכום המזונות הזמניים על פי התרשמותו מההכנסות של בני הזוג וממצבם הכלכלי.

יחד עם זאת, בית המשפט שדן בתביעה לא נכנס לעובי הקורה והוא קובע את דמי המזונות הזמניים על פי הערכה כללית בלבד.

עד 2012 הבקשה למזונות זמניים ארכה זמן רב, בדרך כלל שלושה חודשים ולמעלה מכך.

תיקון מספר 9 לסעיף 265 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ"ד-1984, נכנס לתוקפו בשנת 2012 ומאפשר להגיש תביעת למזונות זמניים במקביל להגשת התביעה למזונות קבועים,

והתיקון מקצר את הזמן שנדרש ממועד הגשת התביעה ועד המועד לפסיקת המזונות הזמניים בבחינת סעד.

הכרעה על פי שיקול דעתו של בית המשפט

חשוב לדעת כי בית המשפט לענייני משפחה לא חייב להיעתר לתביעה לתשלום מזונות זמניים.

בפועל, בית המשפט בוחן כל מקרה לגופו והוא יפסוק את המזונות הזמניים רק במקרים שבהם הוא מתרשם כי הדבר הכרחי לטובת הילדים.

תהליך מימוש הזכות למזונות זמניים

ניתן להגיש בקשה למזונות זמניים במקביל להגשת התביעה למזונות הקבועים, יש להגיש בקשה במסמך נפרד.

חשוב למלא ולהגיש את הבקשה למזונות זמניים בעזרת עורכת דין מנוסה ויש למלא תצהיר ולפרט טיעונים משכנעים למימוש הזכות ולקבלת הסעד הזמני.

החוק מחייב את המשיב להגיש תשובה בתוך 10 ימים, אם הוא לא מגיש תשובה בתוך 10 ימים בית המשפט יכול להכריע בנושא גם ללא התשובה.

בית המשפט לענייני משפחה מוסמך להכריע בנושא ללא דיון בנוכחות הצדדים, אך באפשרותו לקיים דיון בנוכחות הצדדים, בתוך 30 ימים ממועד הגשת התשובה של המשיב ולא יותר מ-40 ימים מהיום שבו הוגשה הבקשה לקבלת הסעד הזמני.

בית המשפט נדרש להכריע בנושא בהקדם האפשרי.

גובה המזונות הזמניים

אחת מהמטרות העיקריות של הסעד הזמני היא לאפשר להורה אשר נשאר עם ילדיו בדרך קבע לשמור על רמת החיים הקיימת.

לכן, בדרך כלל ההכרעה של בית המשפט תקבע את הסכום המינימלי לילד, כלומר כ-1,250 ₪ עד 1,450 ₪ לכל ילד, ובית המשפט קובע גם חלוקה עבור הוצאות חריגות כמו שיעורים פרטיים, טיפול רפואי וכו'.

החלוקה לא בהכרח שוויונית ואם יש פער משמעותי ברמת ההכנסה של בני הזוג המתגרשים אז יתכן שהחלוקה תהיה באופן לא שוויוני בהוצאות החריגות.

זאת ועוד, בית המשפט לא פוסק במזונות הזמניים הוצאות שהן מותרות.

ראוי לציין כי בהכרעת בית המשפט לענייני משפחה בנושא המזונות לילדים, הוא אינו מחויב לסכום המזונות הזמניים שנקבעו, והמזונות יכולים להיות גבוהים או נמוכים מאלו שנקבעו במתן הסעד הזמני.

לסיכום, בכל מקרה בו שוקלים להגיש תביעה למזונות זמניים חשוב להיוועץ ולקבל ליווי משפטי צמוד על ידי עורכת דין מנוסה בהליכי גירושין.

משרדה של עורכת הדין איריס מורנו בחולון מתמחה בדיני משפחה, גירושין ומזונות – צרו איתנו קשר באמצעות הטלפון או האתר ונשמח לסייע ולייצג אתכם/ן משפטית על מנת להשיג את התוצאה המשפטית הטובה ביותר!

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו.

מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עד שיוכרע המצב - עדיין יש צורך כלכלי שיש לקיים אותו
עד שיוכרע המצב – עדיין יש צורך כלכלי שיש לקיים אותו
בית המשפט יעריך כמה כסף יועבר
בית המשפט יעריך כמה כסף יועבר