איך פותחים תיק ברבנות?

חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), התשי"ג-1953 קובע כי גבר ואישה יהודים המעוניינים להתגרש בישראל יכולים להתגרש רק באמצעות בית הדין הרבני.

ראוי לציין כי גם זוגות אשר נישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל יכולים להתגרש רק בבית הדין הרבני, אלא אם החוק במדינה בה הם נישאו מתיר להם להתגרש ללא פנייה לבית דין רבני.

הסמכות לדון בענייני גירושין הינה רק של בתי הדין הרבניים, ובבתי המשפט לענייני משפחה ניתן לדון בסוגיות הקשורות להסכם הגירושין כמו דמי מזונות, משמורת על הילדים, חלוקת רכוש ועוד.

עורכת דין איריס מורנו מסבירה לנו כי על מנת שהגירושין יבוצעו בהסכמה בני הזוג צריכים להגיש הסכם גירושין שאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה, באפשרותם גם להגיש הסכם גירושין לצורך אישורו על ידי בית דין רבני, ויש לצרף את ההסכם לבקשה לגירושין.

אם בן זוג מעוניין להתגרש אך בן/בת זוגו אינם מעוניינים, יש להגיש תביעת גירושין, וכאמור הסמכות לדון בתביעת גירושין בין בני זוג יהודים שנישאו על פי דין תורה ניתנה רק לבית הדין הרבני.

תהליך פתיחת תיק גירושין ברבנות – השלב הראשון בדרך לגט

כל הליך גירושין בישראל מתחיל בפתיחת תיק ברבנות, זו הפעולה הראשונה שיש לבצע על מנת לקבל שירות בבתי הדין הרבניים.

ניתן לפתוח תיק ברבנות באופן מקוון לחלוטין וללא צורך להגיע פיזית למזכירות בית הדין הרבני, אך אפשר להגיש את הבקשה פיזית בבית הדין הרבני ובאמצעות הפקס. השלבים העיקריים לפתיחת תיק גירושין הם:

תשלום אגרת פתיחת תיק

השלב הראשון לקבלת שירות מבית דין רבני מחייב אתכם להסדיר את תשלום האגרה עבור פתיחת התיק. את האגרה ניתן לשלם במערכת האגרות של בתי הדין, התשלום מבוצע באמצעות כרטיסי אשראי בלבד.

עלות האגרה לפתיחת תיק גירושין בהסכמה הינה 282 ₪, נכון לשנת 2022. עלות אגרת פתיחת תיק תביעת גירושין הינה 395 ₪, נכון לשנת 2022.

מילוי טופס ייעודי

בשלב השני יש להוריד מהאתר של בתי הדין הרבניים טופס ייעודי לצורך מילוי פרטי התיק הנדרש. יש למלא את הטופס הרלוונטי לתיק, מאחר שיש טופס ייעודי להגשת בקשה משותפת לגירושין ויש טופס ייעודי שונה להגשת תביעת גירושין על ידי אחד מבני הזוג, ובמקרה זה יש לפרט את עילת הגירושין ולציין האם יש ילדים משותפים והאם בני הזוג ניסו להגיע לשלום בית. בנוסף לזאת אם בני הזוג מגישים טופס בקשה משותפת לגירושין ניתן לצרף הסכם גירושין לצורך אישורו על ידי בית הדין הרבני.

צירוף מסמכים לטופס המקוון לפתיחת תיק

לאחר מילוי הטופס המקוון יש לצרף מסמכים כגון: אישור על תשלום אגרת פתיחת תיק, טופס ייעודי מלא הכולל את פרטי הצדדים לתיק ופרטי המייצגים של כל אחד מבני הזוג, אם רלוונטי. כמו כן, יש לצרף צילום של תעודת זהות וספח.

סיום שלב פתיחת התיק מרחוק

לאחד שסיימתם להגיש את הטפסים והמסמכים לפתיחת תיק ברבנות הנתונים עוברים למזכירות בית הדין הרבני והטיפול בתיק יחל בדרך כלל בתוך 3 ימי עסקים. ניתן לעיין בתיק המשפטי לצורך עדכונים ולקבלת מידע כמו זמני דיונים, החלטות של בית הדין הרבני ועוד.

הסכמה משותפת לגירושין או הגשת תביעת גירושין על ידי אחד מהצדדים

חשוב לדעת כי פתיחת תיק גירושין נעשית בבית דין רבני הממוקם באזור המגורים של בני הזוג או של אחד מהצדדים הנוגעים לתיק. פתיחת התיק שונה כאשר מגישים בקשה משותפת לגירושין בהסכמה או כאשר מגישים תביעת גירושין על ידי אחד מהצדדים.

גירושין בהסכמה

אם בני הזוג מעוניינים להתגרש והם מגיעים להסכמות משותפות תוך שיתוף פעולה, עליהם לערוך הסכם גירושין. את ההסכם ניתן לערוך לבד ובליווי של מגשר או בעזרת עורך דין מנוסה. הסכם גירושין קובע את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג, משמורת על הילדים, מזונות, כתובה ועוד. יש לצרף את הסכם הגירושין לבקשה לפתיחת תיק ברבנות, ובבית הדין הרבני בוחנים את ההסכם ובודקים האם הוא משקף את רצון הצדדים והאם הוא הוגן. לאחר אישור ההסכם על ידי בית הדין הרבני ההסכם מקבל תוקף של פסק דין וקובעים מועד לטקס סידור הגט בין הצדדים.

תביעת גירושין על ידי צד אחד

אם אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש עליו להגיש תביעת גירושין לבית הדין הרבני. יש להגיש את התביעה לבית הדין הרבני הממוקם באזור המגורים של בן הזוג התובע או באזור המגורים המשותף.

ראוי לציין כי בית הדין הרבני פוסק על פי הדין העברי, על כן הוא דורש להוכיח את עילות הגירושין ולרוב הוא ינסה למצות את האפשרות להביא לשלום בית וליישב את הסכסוך והמחלוקות בין בני הזוג.

אם הניסיון ליישב את הסכסוך ולהביא לשלום בית לא צלח, רק אז בית הדין יפנה להליך הגירושין.

כאשר בני הזוג מגישים בקשה משותפת לגירושין בהסכמה, וכל עוד אין התנגדות מצד מי מהצדדים, בית הדין הרבני לרוב יאשר את הבקשה למתן גט ולא יערים קשיים.

אם אין הסכמה לעניין הגירושין ומתן הגט, הליך סידור הגט צפוי להימשך זמן רב בגלל סרבנות גט, תופעה שכיחה בארץ.

הדין העברי קובע כי גט חייב להינתן בהסכמת שני בני הזוג, לכן במקרה שבו אחד מהצדדים מסרב לגירושין, , בית הדין הרבני לא ייעתר לבקשת הצד האחר למתן גט והוא יפעל בדרכים שונות, כמובן בהתאם לנסיבות המקרה.

מעבר לסידור הגט, הליך הנמצא בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני, יש סוגיות נוספות הקשורות להליך הגירושין כמו מזונות, חלוקת רכוש ומשמורת על הילדים.

את הסוגיות השונות ניתן להסדיר בבית הדין הרבני, בהסכמת שני הצדדים, או בבית המשפט לענייני משפחה אם אין הסכמה.

 

בשורה התחתונה

לסיכום, הליך פתיחת תיק גירושין ברבנות מהווה את השלב הראשון בהליך הגירושין בין בני זוג יהודים, גם אם הם נישאו בנישואין אזרחיים בחו"ל.

חשוב לפנות למשרד עורכי דין על מנת לקבל ייעוץ וליווי משפטי צמוד וכדי להיערך נכון ולהבין את האפשרויות הקיימות ומשמעותן.

למידע נוסף ולפתיחת תיק גירושין ברבנות פנו למשרד עורכת דין איריס מורנו. משרדנו מתמחה בדיני משפחה וגירושין, ניתן לפנות אלינו באמצעות הטלפון, המייל והאתר!

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

התחתנתם בחו"ל? הגירושין יהיו אך ורק ברבנות
התחתנתם בחו"ל? הגירושין יהיו אך ורק ברבנות
פתיחת התיק היא השלב הראשוני
פתיחת התיק היא השלב הראשוני