מזונות במשמורת משותפת – זמני שהות שוויונים – עו"ד איריס מורנו מסבירה

בעשור האחרון גברה המגמה של פסיקת משמורת משותפת (זמני שהות שווים) להורים על ילדיהם.

זוגות רבים המחליטים להיפרד ולפרק את התא המשפחתי בוחרים בחלוקת זמני שהות שווים מתוך רצון הדדי לשאת בנטל גידול הילדים ולקבל אחריות ומעורבות הורית רחבה יותר.

לכן, נשאלת השאלה כיצד נקבעים דמי המזונות במקרה של קביעת זמני שהות שוויוניים על הילדים והאם האב חייב בתשלום מזונות או לא.

עו"ד איריס מורנו מסבירה כי מדי יום שואלים אותה מהי הפסיקה העדכנית בנושא מזונות במקרה של זמני שהות שוויוניים  על הילדים, לכן היא הכינה עבורנו הסברים בנושא ועונה על כל השאלות הנפוצות.

הסדרי משמורת במדינת ישראל:

כאשר בני זוג שיש להם ילדים משותפים מפרקים את התא המשפחתי עליהם לקבוע מה יהיו הסדרי המגורים והלינה של ילדיהם, כלומר עליהם להחליט על הסדרי שהות.

אם בני הזוג אינם מגיעים להסכמה בנושא זמני השהות על הילדים המשותפים, עליהם לפנות לערכאה שיפוטית (בית דין רבני או בית המשפט לענייני משפחה) ולהגיש תביעה לקביעת הסדרי שהות.

את התביעה לקביעת הסדר שהות ניתן להגיש רק לאחר הגשת בקשה ליישוב סכסוך במשפחה.

חשוב לדעת כי במשמורת משותפת (זמני שהות שוויוניים) שני ההורים מקבלים זמני שהות שווים עם ילדיהם המשותפים, וההורים מגדלים את הילדים בהיקפים שווים או כמעט שווים.

יחד עם זאת, הכלל שמנחה את בתי המשפט ובתי הדין בארץ הוא שילדים עד גיל 6 יהיו במשמורת של האם, אלא אם קיימת סיבה המצדיקה קביעת משמורת אחרת, בהתאם לחזקת הגיל הרך.

בתוך כך, הערכאות השיפוטיות פוסקות את המשמורת על הילדים המשותפים בהתאם לטובת הילד, כמובן כאשר הילד מעל גיל 6 ולכן אין העדפה למשמורת אצל האם.

עו"ד איריס מורנו מוסיפה כי הסדרי המשמורת נוגעים אך ורק לענייני המגורים והסדרי הלינה והשהות של ילדי בני הזוג, וקביעת המשמורת אינה משפיעה על האפוטרופסות של כל אחד מהם.

במשמורת משותפת הנטל הכלכלי מתחלק באופן שווה יחסית בין בני הזוג שהתגרשו, אך בפועל הפסיקה שרווחה עד לאחרונה הייתה לפי הדין העברי לכן בתי הדין ובתי המשפט נהגו להחיל תשלום מזונות רק על אב המשפחה.

בית המשפט העליון קבע בבע"מ 919/15 פסיקה תקדימית הקובעת כי יש להתייחס לעקרון השוויון בין המינים בהתקיים התנאים למשמורת משותפת על הילדים.

בפסק דין 16785-09-12 האם טענה כי יש להטיל תשלום מזונות לאב למרות קביעת המשמורת המשותפת, וזאת על פי כללי הדין העברי,

אך עורכת הדין של האב טענה בשמו כי ההורים חולקים משמורת משותפת ושכרם דומה, לכן חיוב האב במזונות ילדים פוגע בעקרון השוויון בין המינים.

כבוד השופט יעקב כהן קיבל את הטענה וקבע פסק דין תקדימי.

לכן כיום כאשר ההורים בוחרים במשמורת משותפת על ילדיהם ושכרם דומה – אין להטיל מזונות מהורה אחד להורה האחר.

אופן חישוב מזונות במשמורת משותפת

כאשר בוחנים את הפסיקה לעניין תשלום דמי מזונות מתייחסים לסעיף 3(א) לחוק לתיקון דיני המשפחה (מזונות), תשי"ט-1959.

סעיף זה קובע שאדם חייב בדמי מזונות עבור הילדים הקטינים שלו והילדים הקטינים של בן זוגו לפי הוראות הדין האישי החל עליו.

על פי הדין העברי החל על בני זוג יהודים, האב חייב לספק את מלוא הצרכים ההכרחיים של ילדיו הקטינים עד גיל 6, וזאת באופן מוחלט.

הלכה זו לא השתנתה בעקבות הלכת 919/15, אך הדין כן השתנה בכל הנוגע לפסיקת דמי מזונות על ילדיהם המשותפים של בני הזוג מגיל 6 ואילך.

הלכת 919/15 קובעת כי חלוקת נטל המזונות תחול על שני הצדדים (ההורים) וזאת מכוח דין צדקה.

כבוד השופט שוחט ציין בפסק הדין התקדימי שיש לבחון את הפרמטרים הבאים בעת חישוב מזונות ילדים במשמורת משותפת:

  • צרכי הקטינים ורמת החיים להם הורגלו לפני הפרידה של בני הזוג.
  • יכולות כלכליות של כל אחד מהורי הילדים (שכר עבודה ומקורות הכנסה נוספים).
  • יחס היכולות הכלכליות של הורי הילדים.
  • חלוקת זמני השהות של הילדים אצל כל אחד מההורים.

בעקבות הפסיקה, כיום בתי המשפט לענייני משפחה הדנים בתביעות לגירושין, משמורת ומזונות, מסתכלים על הכנסת שני הצדדים ובודקים מקורות הכנסה נוספים אם קיימים.

רק לאחר בחינת הפרמטרים שנקבעו, ובהתאם לזמני שהות הילדים אצל האב, בית המשפט יקבע את המזונות.

אם הכנסות האם שוות או עולות על הכנסות האב, בית המשפט יבטל כליל את תשלום המזונות.

בשורה התחתונה

בעקבות הפסיקה העדכנית, מצב של הורות משותפת אינו מחייב תמיד תשלום מזונות מצד הגבר.

במצב שיש לשלם מזונות ילדים, גובה המזונות בהורות המשותפת יחושב בהתאם ליחס זמני שהות הילדים אצל כל אחד מהוריהם וליכולת הכלכלית של כל אחד מבני הזוג המתגרשים.

מומלץ לכל אדם, גבר או אישה, המעוניינים לפתוח בהליך גירושין, לבדוק מראש את נושא המזונות בעזרת ייעוץ משפטי הניתן על ידי עורכת דין גירושין המתמחה בדיני המשפחה.

למידע נוסף ולליווי משפטי בהליכי גירושין ופסיקת מזונות במשמורת משותפת – צרו קשר עם עו"ד גירושין ודיני משפחחה איריס מורנו חולון והסביבה.

* אין לראות בתוכן דלעיל ובמידע המופיע באתר משום ייעוץ משפטי, תחליף לייעוץ משפטי או המלצה משפטית. כל העושה שימוש במידע זה עושה זאת על דעתו ובאחריותו!

מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

ראשית יש לבקש ולהגיש בקשה ליישוב סכסוך במשפחה
ראשית יש לבקש ולהגיש בקשה ליישוב סכסוך במשפחה
כיום נבדקות הכנסות 2 הצדדים ובודקים מקורות הכנסה נוספים אם קיימים...
כיום נבדקות הכנסות 2 הצדדים ובודקים מקורות הכנסה נוספים אם קיימים…