בן הזוג עומד לעבור לחו"ל עם הילדים – מה עושים?

בכל הליך גירושין יש סוגיות משפטיות רבות, ואחת מהסוגיות המרכזיות בהליך זה נוגעת למשמורת על הילדים, במיוחד כאשר ההורה המשמורן מעוניין להגר לחו"ל עם הילדים המשותפים.

בעבר הלא רחוק בתי המשפט אישרו כמעט באופן גורף את הבקשות של ההורה שהחזיק במשמורת שהגיש בקשה להגר לחו"ל עם הילדים, אך בשנים האחרונות בתי המשפט שינו את מדיניותם בנושא והם מייחסים משמעות רבה יותר ליכולת ההורית של האב (או האם).

עו"ד איריס מורנו מסבירה לנו כי נושא הגירושין וההגירה לחו"ל עם הילדים הפך לרלוונטי מאוד עבור הורים גרושים, מאחר שכיום העולם הפך לכפר גלובלי ולא מעט מהישראלים מעוניינים להגר למדינות שונות בחו"ל לצורך רילוקיישן ועבודה, לימודים, התמחות מקצועית, שינוי סביבת המגורים ומסיבות נוספות.

הגירה לחו"ל עם הילדים לאחר גירושין

זוגות רבים בישראל מחליטים להתגרש ועליהם להגיע להסכמות בנושאי רכוש, מזונות וזמני שהות עם  הילדים.

נשאלת השאלה מה קורה אם ההורה שקיבל משמורת מעוניין להגר לחו"ל עם ילדיו והאם הוא חייב לקבל את הסכמת בן הזוג לשעבר, כלומר הסכמה של ההורה האחר.

זו סוגיה מורכבת ונפיצה אם ההורה שנשאר בארץ אינו מוכן שילדיו הנמצאים במשמורת אצל ההורה האחר יעברו לחו"ל ויגורו רחוק ממנו. ברקע של כל זה עומדת גם סוגיה בפני עצמה של חטיפת ילדים על ידי אחד מבני הזוג.

כאמור, בעבר בית המשפט נטה לכבד את בקשת ההורה עם המשמורת ולאשר את בקשתו להגר עם ילדיו לחו"ל.

כיום בבית המשפט לענייני משפחה בוחנים את הבקשה לפי עיקרון טובת הילד ותוך מציאת איזון בין רצונות שני הצדדים המעורבים במקרה.

עו"ד איריס מורנו המתמחה בנושאים אלו מציינת כי סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע שאם אין הסכם בין ההורים בעניין אפוטרופסות על ילדים קטינים או במקרה שההסכם לא בוצע – יש לבית המשפט סמכות להכריע בנושא בהתאם לעיקרון טובת הילד.

כאשר בית המשפט לענייני משפחה דן בטובת הקטין הוא מתייחס לזכויות הקטין, צרכים ואינטרסים של הילד, איכות הקשר בין הילד להוריו, יכולת של ההורה ללא משמורת לשמור על קשר תקין על ילדיו במידה ויאושר להורה עם המשמורת לעבור לחו"ל, מרחק מיעד ההגירה לישראל ועוד.

ברע"א 4475/00 קבעה כבוד השופטת דורנר כי בבקשה להגר לחו"ל עם הילדים שהוגשה על ידי ההורה, יש לבחון את הבקשה לאורו של עיקרון טובות הילד בלבד, תוך התייחסות לדעת הילדים (כאשר הם בגיל המתאים), איכות הקשר בין הילדים להורים, יכולות של ההורה ללא משמורת לשמור על קשר עם ילדיו ומסוגלות הילדים להשתלב בארץ זרה אליה ההורה עם המשמורת מעוניין להגר.

בתוך כך, בית המשפט דורש ממצאים שיוצגו בפניו כראיות בהקשר זה, לכן ברוב המקרים נדרשת חוות דעת של אנשי המקצוע כמו פסיכולוג, עובד סוציאלי וכדומה, אך בית המשפט אינו חייב להחליט על פי דעת המומחים מטעמו.

משקל רב ליכולת ההורית

בפסיקות האחרונות של בתי המשפט לענייני משפחה ניתן להבחין במגמת שינוי במקרים שבהם ההורה ללא משמורת מתנגד לבקשה של ההורה המשמורן להגר לחו"ל עם הילדים.

בבית המשפט דנים בהתאם לעיקרון טובת הילד ומייחסים חשיבות גבוהה גם לרצון הילדים וליכולת ההורית של ההורה שנותר בארץ.

אם בן הזוג שנותר בישראל אינו מעוניין כי בן הזוג האחר יהגר לחו"ל עם הילדים המשותפים, באפשרותו להגיש בקשה לשינוי המשמורת על הילדים.

הגירה עם הילדים לאחר גירושין נחשבת לנושא משפטי מורכב ורגיש מאוד, במיוחד כיום, לכן חשוב לפנות לעורך דין מנוסה לפני הגשת תביעת הגירה ולקבל ייצוג משפטי בבית המשפט על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור ההורה.

לחלופין לקבל ייצוג משפטי מקצועי כדי למנוע את הגירת הילדים לחו"ל או להגיש בקשה לקבלת משמורת, וכך ההורה, בדרך כלל האב, יכול להפוך להורה עם המשמורת ולגדל את ילדיו בישראל.

למידע נוסף, לייעוץ משפטי ולייצוג במקרי גירושין והגירה – צרו קשר עוד היום עם משרד עו"ד איריס מורנו בחולון והסביבה!

אין לראות בתוכן דלעיל ובמידע המופיע באתר משום ייעוץ משפטי, תחליף לייעוץ משפטי או המלצה משפטית.

כל העושה שימוש במידע זה עושה זאת על דעתו ובאחריותו!

מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

אחד מבני הזוג רוצה להגר חלוץ לארץ עם הילדים במצב גירושין
אחד מבני הזוג רוצה להגר חלוץ לארץ עם הילדים במצב גירושין
אין אפשרות פשוט לצאת לח"ול עם הילדים במשפחה של הורים גרושין
אין אפשרות פשוט לצאת לח"ול עם הילדים במשפחה של הורים גרושין