ייפוי כוח מתמשך – פסקי דין אחרונים

מלחמת חרבות ברזל חידדה את החשיבות בעריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך, ורבים מהישראלים מחפשים מידע בנושא זה.

כדאי לדעת כי תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות נכנס לתוקף בחודש אפריל 2017 ומטרתו לספק מענה וחלופה למינוי אפוטרופוס במצב שבו אדם מוכרז כפסול דין.

כיום ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך המאפשר לאדם להגדיר מראש כיצד ומי יטפל בענייניו כאשר הוא לא יוכל לקבל החלטות בעצמו.

חשוב לציין כי ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך בעל תוקף משפטי מחייב.

המסמך המשפטי נועד למצבים שבהם אדם אינו יכול לקבל החלטות בעתיד בעצמו, וניתן לקבוע מראש מי יטפל בענייניו וכיצד.

המסמך קובע מי יהיה מיופה הכוח (אחד או יותר) וכיצד עליו לפעול בעניינים אישיים, בענייני רכוש ובעניינים רפואיים, בכולם או רק בחלקם.

עו"ד איריס מורנו מסבירה כי ייפוי מתמשך מתייחס אך ורק לתקופה שבה הממנה בחיים, למצבים שבהם הממנה אינו יכול לקחת החלטות בעצמו, אך חשוב לערוך גם צוואה כדי להסדיר מראש את אופן חלוקת הרכוש בין היורשים ולמנוע סכסוכי משפחה.

ייפוי מתמשך הוא כלי משפטי חדש יחסית, לכן כדאי להתעדכן בפסיקות האחרונות בנושא זה.

את המסמך המשפטי יש לערוך בעזרת עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת, כל עוד אין לעורך הדין עניין אישי בייפוי הכוח.

פסקי דין אחרונים בנושא ייפוי כוח מתמשך

בתי המשפט דנים בסוגיות שונות הנוגעות למסמך המשפטי של ייפוי הכוח המתמשך, וחשוב לזכור כי זהו כלי משפטי חדש, לכן לא פעם בית המשפט חייב להוציא פסיקה תקדימית בנושא.

לפניכם מספר פסקי דין אחרונים בנושא ייפוי מתמשך:

פס"ד א"פ 17851-04-23- מינוי אפוטרופוס חיצוני עד להכרעה בתביעה לביטול ייפוי כוח מתמשך

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים דן בשאלה האם אפשר למנות אפוטרופוס חיצוני שיטפל בענייניה של אם ל-5 ילדים עד ההכרעה המשפטית בתביעה שהוגשה על ידי האם לצורך ביטול ייפוי כוח מתמשך.

הרקע למקרה הוא טענת 3 מהאחים כי אימם לא הייתה בעלת כשרות משפטית כאשר היא חתמה על המסמך המשפטי למינוי אח אחר, וזאת בעקבות החלטתו של מיופה הכוח להעביר 3 דירות של אימו על שמו, ביודעו כי האם אינה מבינה את השלכות החתמתה על מסמכים להעברת זכויות במקרקעין ותוך ניצול השפעה לא הוגנת כאשר הייפוי המתמשך היה אמור להיכנס לתוקף.

בית המשפט לענייני משפחה קבע כי ניתן למנות אפוטרופוס חיצוני וזמני למשך 6 חודשים עד להכרעה בתביעה לביטול הייפוי המתמשך.

השיקול המרכזי שהנחה את בית המשפט היה טובתה של האם, והפסיקה התקדימית קובעת כי בית המשפט נדרש לשקול כל מקרה לגופו, על פי הנסיבות הקיימות ועליו להתייחס בהכרעתו לטובת האדם שדנים בענייניו, לכן יש לתת משקל לנתונים מקצועיים המועלים על ידי אנשי מקצוע כמו תסקיר עו"ס לסדרי דין.

ניתן ללמוד מכך, כי כאשר עורכים יפוי כח מתמשך, וממנים רק את אחד מהילים, כדאי ורצוי לכתוב ולהסביר מדוע ממנים רק אחד מן הילדים, ומדוע לא את האחרים, ולנסות בכך למנוע צורך בפניות לבית משפט וסכסוכים בתוך המשפחה.

פס"ד א"פ 31919-11-19 עו"ד פלוני נגד האפוטרופוס הכללי במחוז תל-אביב

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב נדרש לקבל החלטה האם לאשר תשלום של שכר חודשי לעורך דין שמונה כמיופה כוח בייפוי מתמשך שהופעל. בית המשפט קבע כי ניתן לאשר את בקשת מיופה הכוח לקבל תשלום חודשי, והוחלט לאשר תשלום בגובה 5,000 ₪ לחודש.

כדאי לדעת כי במקרה זה הממנה היא אישה ערירית שהיה לה קשר ממושך עם עורך הדין שמונה על ידיה כמיופה הכוח לענייניה. יחד עם זאת, בייפוי הכוח לא הופיעה הוראה מטעם הממנה שקובעת תשלום שכר טרחה חודשי למיופה הכוח, כפי שהחוק דורש.

עורך הדין טען בפני בית המשפט כי מסמך ייפוי הכוח המתמשך לא כלל הוראה בדבר תשלום שכר חודשי עבורו לאור חוסר ניסיונו המקצועי בכלי משפטי זה מאחר שתיקון 18 לחוק היה חדש בשעתו והמסמך נערך בין הצדדים כ-6 חודשים בלבד לאחר כניסתו לתוקף של התיקון.

הפסיקה של בית המשפט קובעת כי ניתן לכלול הוראה בייפוי המתמשך שקובעת שכר טרחה למיופה הכוח, בהתאם לרצונו החופשי של הממנה.

פס"ד 52450-10-22 לביטול ייפוי כוח מתמשך

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד נדרש להכריע האם יש אפשרות לבטל את ייפוי הכוח המתמשך כאשר הממנה עדיין כשיר.

בית המשפט בחן האם מתקיימים 3 פרמטרים הקבועים בחוק לצורך הכרעה האם ניתן לבטל את ייפוי הכוח, בהתאם לסעיף 32 כט(א) לחוק.

בית המשפט ניתח את עדויות עורכי הדין, הרופאים והחברים של פלוני שבחר למנות את אשתו כמיופת כוחו.

הבנים הבוגרים של פלוני הגישו תביעה לבית המשפט לצורך ביטול ייפוי הכוח המתמשך מטעם האב, בטענה שאשת האב אינה אימם הביולוגית והיא נישאה לאביהם מספר ימים לפני עריכת מסמך ייפוי הכוח.

לאחר דיונים ממושכים בתיק, בית המשפט פסק כי האב היה כשיר משפטית והבין את משמעות חתימתו על ייפוי הכוח המתמשך לפיכך המסקנה הייתה כי היה זה רצונו המוצהר של האב לחתום על המסמך המשפטי ולהעניק לבת זוגו סמכות לטפל בענייניו כאשר הוא לא יוכל לעשות זאת בעצמו.

יחד עם זאת, בית המשפט קבע כי יש לבטל את הייפוי המתמשך ולמנות אפוטרופוס שידאג לטפל בענייני האב.

הפסיקה של בית המשפט מחדדת את סמכותו לבטל ייפוי מתמשך בהתקיים תנאים מסוימים, ובהם התנאי שקובע כי הממנה חייב להיות כשיר כאשר הוא חותם על המסמך.

לסיכום, ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי המהווה חלופה למינוי אפוטרופוס, ומאחר שהמסמך המשפטי חדש יחסית חשוב לבחון בכל מקרה מה הפסיקות האחרונות של בתי המשפט על מנת לערוך נכון את המסמך ולאפשר לממנים לקבוע מי יטפל בעניינים שלהם כאשר הם לא יוכלו לעשות זאת בעצמם.

למידע נוסף בנושא אנא צרו קשר עם משרד עו"ד איריס מורנו.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

בעל תוקף משפטי שמחייב - יפוי כח מתמשך
בעל תוקף משפטי שמחייב – יפוי כח מתמשך
ייכפוי הכוח המתמשך מתאים עבור נושאים רכושיים, רפואיים וגם אישיים
ייכפוי הכוח המתמשך מתאים עבור נושאים רכושיים, רפואיים וגם אישיים