מזונות ילד מחוץ לנישואין – עו"ד איריס מורנו

החברה הישראלית משנה את פניה וכיום לא מעט ילדים נולדים להורים שאינם נשואים, למשל ילדים שנולדו לבני זוג החיים כידועים בציבור וילדים שנולדו להורים שניהלו מערכת יחסים זמנית ולא מחייבת.

החוק בישראל מגן על הילדים, לכן הוחלט שכל ילד יהיה זכאי למזונות ילדים מהוריו והזכות מוענקת לו מתוקף סעיף 1 לתיקון דיני המשפחה (מזונות), תשי"ט-1959.

כלומר, ניתן להגיש תביעה לתשלום מזונות ילד גם כאשר הילד נולד מחוץ לנישואין, ללא תלות במערכת היחסים בין ההורים ומתוך הקשר הביולוגי והמשפטי שבין הילד להוריו.

עו"ד איריס מורנו מוסיפה כי יש אפשרות להגיש תביעת מזונות ילדים גם כאשר הילד נולד כתוצאה מרומן בין האם לבין אב שהיה נשוי למישהי אחרת, וגם כאשר ההורים ניהלו קשר לתקופה קצרה בלבד וללא כוונה להתחתן ו/או לנהל חיים משותפים.

בתוך כך, חשוב לזכור כי למרות העדר הקשר בין הורי הילד, לכל אחד מההורים יש זכאות לקיים הסדרי שהות ואחריות הורית עם הילד שנולד מחוץ למוסד הנישואין.

שיעור מזונות ילד שנולד מחוץ לנישואין

הדין העברי מעניק לילד זכות למזונות ללא תלות בנישואי הוריו.

לכן, הילד זכאי לקבל מזונות מאביו גם כאשר האב אינו נשוי לאם הילד. יחד עם זאת, כאשר קיים ספק בנוגע לזהות האב, אזי יש צורך לעבור קודם הליך של תביעת אבהות ורק לאחר מכן יפסקו מזונות.

באופן כללי, שיעור המזונות בתיק מזונות ילד מחוץ לנישואין, אינו שונה מדמי המזונות שנקבעים בתיקים העוסקים בגירושין של הורים נשואים או בתיקים של הורים המחליטים להיפרד.

הדין העברי קובע כי האב חייב בתשלום מזונות לילדיו עד גיל 6, ובגילאים המאוחרים יותר חלה חובה משותפת על הורי הילדים מתוך עקרון השוויון בנטל.

שיעור המזונות לילד שנולד מחוץ לנישואין נקבע על פי קריטריונים הנגזרים מנסיבות המקרה, כלומר בית המשפט מתייחס לפרמטרים כמו כושר ההשתכרות של הורי הילד, סידורי מדור, צורכי הילדים, הסדרי שהות וכדומה.

לכן, אין סכום קבוע בפסיקה בגין תביעת מזונות ילדים שנולדו מחוץ לנישואין.

הוכחת אבהות

במקרים מסוימים הילד נולד בעקבות רומן מחוץ לנישואין או בעקבות קשר חד פעמי או קשר זמני שאינו מחייב.

לכן, בחלק מהתיקים העוסקים במזונות ילדים מחוץ נישואין עולה הטענה מצד האבות כי הילדים אינם שלהם.

אם האם אינה נשואה לגבר אפשר לכרוך את תביעת המזונות לילד עם תביעת אבהות, וניתן לחייב את הגבר הנתבע לעבור בדיקת סיווג רקמות כדי לבחון האם הוא האב הביולוגי או לאו.

גבר שנתבע למזונות ילדים חייב לעבור את הבדיקה ואינו רשאי לסרב לה, כל עוד בית המשפט הורה על עריכת בדיקת סיווג רקמות כדי להכריע בנושא.

אם האם נשואה לאדם אחר הסוגיה מורכבת יותר בגלל האפשרות להכרה בילד כממזר.

אם הוגשה תביעה נגד הגבר והוא חייב בתשלום מזונות לילד שנולד מחוץ לנישואין לאישה נשואה – ההכרה עלולה להביא להכרה בילד כממזר, לכן בתי המשפט פוסקים במצבים אלו ברגישות ובמקרים מסוימים בית המשפט לא ידרוש מהאב האמיתי לעבור בדיקת אבהות וייתכן כי בעלה של האישה יחויב בתשלום המזונות.

במקרים חריגים ונדירים מאוד, בית המשפט לא יפסוק מזונות לילד מחוץ לנישואין, בדרך כלל כאשר קיים נתק מוחלט בין הילד לבין ההורה שחייב במזונות.

כמו כן, ישנם מקרים שבהם בית המשפט יטיל את חובת תשלום המזונות לילד שנולד מחוץ לנישואין על הורי האב ככל והאב לא נושא במזונות ולא ניתן לגבות ממנו את דמי המזונות.

מומלץ לנסח הסכם מזונות בעזרת עורך דין

הדרך הנכונה והראויה ביותר לפעול במקרה של ילד שנולד מחוץ לנישואין היא להגיע להסכם משותף בין ההורים הביולוגיים.

בעזרת עורכת דין מנוסה לענייני משפחה ניתן לנסח הסכם מזונות המשקף את האינטרסים של שני הצדדים, תוך התייחסות למצבים שונים שיכולים לקרות בחיים ומחייבים הפחתה או הגדלה של תשלום מזונות ילדים.

להגשת תביעת מזונות ילד שנולד מחוץ לנישואין ולייעוץ משפטי בנושא – צרו קשר עוד היום עם משרד עו"ד איריס מורנו בחולון והסביבה!

אין לראות בתוכן דלעיל ובמידע המופיע באתר משום ייעוץ משפטי, תחליף לייעוץ משפטי או המלצה משפטית.

כל העושה שימוש במידע זה עושה זאת על דעתו ובאחריותו!

מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי

גם רומן שהביא לעולם ילד יכול לזכות במזונות
גם רומן שהביא לעולם ילד יכול לזכות במזונות
לעיתים נדרשת בדיקת אבהות לשם וודאות מוחלטת במקרה
לעיתים נדרשת בדיקת אבהות לשם וודאות מוחלטת במקרה