גירושין

ישנן דרכים רבות ומגוונות לצאת למסע, יש שיאמרו שמדובר בתקופה הקשה ביותר בחייהם, יש שיפעלו בצורה עניינית, יש כאלה שהתמזל מזלם והפרידה תהייה עבורם רכה יחסית והם אף ימשיכו לשתף פעולה למטרה משותפת, ישנם זוגות שיימצאו בפרידה דרך חדשה להתפתחות אישית ושינוי לו קיוו, מה  שבטוח הוא שהמנעד רחב והדרכים מרובות ומגוונות.

 

חושבים על גירושין? כל מה שצריך לדעת

ערכאה שיפוטית

בישראל ישנן שתי ערכאות שיפוטיות עיקריות בהן יתנהל הליך הגירושין.

הראשונה כמובן בית המשפט לענייני משפחה והשניה בית הדין הרבני (למגזר היהודי).

דעו כי הליך הגירושין יתבצע בערכאה אליה יפנה ראשון אחד מבני הזוג. בעבר היה פער גדול בין החלטות הערכאות, אך כיום בעידן שוויון הזכויות, הפערים בהחלטות הולכות ומצטמצמות כך שההבדל  בין בית הדין הרבני לבית המשפט לעניני משפחה הינו מינורי.

עם זאת עדיין ישנם נושאים שהינם בסמכותו הבלעדית של בית הדין הרבני כגון גט וכתובה.

כאמור ישנם נושאים שבהם יהיה כדאי להעדיף ערכאה אחת על אחרת ולכן מומלץ להיוועץ בעורך דין לענייני משפחה.

 

הסדר שהות ילדים

בנושא הסדרי השהות ומשמורת ילדים יש מגוון של אפשרויות ודרכים רבות לקבוע את הדרך בה ימשיכו הילדים לשהות עם כל אחד מן ההורים.

אם בעבר ברור היה שהמשמורת העיקרית תחול על האם כמעת באופן אוטומטי, כיום ניתן לראות יותר ויותר זוגות הורים אשר מגעים להסכמה של משמורת משותפת, בה שהות הילדים תחולק שווה בשווה בין ההורים, כך שהילדים ישהו מחצית מן הזמן עם כל אחד מן ההורים.

כמובן שיש מקרים בהם שהות משותפת תהיה עדיפה ונוחה לאותה המשפחה, ומאידך יתכן כי במשפחות מסוימות הסדר זה יביא לפגיעה קשה במשפחה.

לכן חשוב להבין את צורכי המשפחה, את האפשרויות העומדות בפני כל אחד מן ההורים ורק לאחר מכן להחליט כיצד יתנהלו הסדרי השהות בכל משפחה ומשפחה.

לצערי במקרים רבים אני נתקלת בניסיון של אחד מהצדדים להשתמש בזמני שהות ילדיהם כקלף מיקוח.

כעורכת דין לענייני משפחה עלי להציג בפני בית המשפט את הראיות המוכיחות את טובתם המירבית של הילדים ולהפריח את טענות הסרק של בן או בת הזוג ולחשוף את הכוונה האמיתית

בית המשפט ער לעניין זה וישתמש בכלים העומדים לרשותו על מנת להגיע לחקר האמת, בין היתר יבקש לבדוק את הרגלי המשפחה בעבר וידרוש תסקיר של עובד סוצאלי.

 

מזונות ילדים

תפקידם העיקרי של מזונות ילדים הוא להמשיך ולספק את צרכי המחיה אליהם היו רגילים הילדים קודם לכן, לאפשר להם להמשיך לחיות בכבוד ולאפשר לזון אותם בצורה המיטבית ביותר.

ויכוחים רבים בין ההורים נסובים על גובה המזונות, המדור וההוצאות הנוספות שיש לקחת בחשבון בשעה שקובעים את דמי המזונות החודשיים.

כידוע, לילדים יש צרכים רבים, בין היתר מזון, ביגוד, הנעלה, חינוך, חוגים ועוד.

המזונות צריכים לספק את כל אלו, לאפשר לילדים להמשיך ולקיים חיים תקינים ומספקים.

כיום קיימת מגמה לקבוע את דמי המזונות בין ההורים בהתאם להכנסותיהם, לזמני השהות של כל אחד מן ההורים עם הילדים ובהתאם לרמת החיים לה הורגלו בטרם הגירושין.

מגמה זו גורמת לכך כי לעיתים צד אחד מנסה להתחמק מתשלום מזונות או להקטינם באופן משמעותי בכך שמנסה להגדיל את זמני השהות בצורה מאולצת עד בלתי אפשרית.

יש לציין כי קביעת דמי המזונות עלולה לפגוע בכל אחד מן ההורים ולשנות באופן משמעותי את רמת החיים של המשפחה. לכן מאוד חשוב, לפעול בסוגיה זו ברגישות, תוך בדיקה אמיתית של הצרכים הדרושים לכל בני המשפחה על מנת לא להותיר צד כלשהו חסר כל.

תפקידו של בית המשפט לבחון את התנהלות הצדדים, לבדוק את גובה ההכנסות, ההוצאות וזמני השהות של כל אחד מן ההורים ובסופו של דבר לקבוע מהם דמי המזונות הראוים והדרושים לטובת המשך קיום הילדים בכבוד.

 

חלוקת רכוש

אחת הסוגיות הכואבות ביותר הינה חלוקת רכוש שנצבר במהלך הנישואין של בני הזוג.

יש לקחת בחשבון כי גם אם במהלך החיים המשותפים צד אחד עבד, פרנס והביא את מרבית ההון למשפחה, עדיין החלוקה הרכושית תהיה באופן שווה בין בני הזוג.

הסיבה העיקרית לכך הינה כי במהלך החיים המשותפים, כאשר אחד מבני הזוג עבד, בן הזוג השני תמך, טיפל בילדים ודאג לכל צורכי הבית ובכך אפשר לצד השני לצמוח, לעשות קריירה ולצבור נכסים.

לכן, לא יהיה הוגן, לאחר שנות נישואין רבות להותיר את מי מן הצדדים ללא רכוש כלל ויש לערוך חלוקה הוגנת.

חלוקת הרכוש הינה משמעותית וחשובה להמשך החיים של כל אחד מבני הזוג, אשר יתכן וירצו להמשיך ולצמוח ואף לקיים מערכת זוגיות אחרת.

כמו כן, חלוקת הרכוש הינה משמעותית להמשך קיום חיים בכבוד לכל אחד מבני הזוג ובוודאי שגם לילדיהם המשותפים.

גט וכתובה

נושאים אלו הינם בסמכות בלעדית של בית הדין הרבני.

חשוב לדעת, שגם אם ניהלנו את כל ההליכים בבית המשפט לעניני משפחה, בסופו של יום, ככל ואנחנו יהודים, נסיים את ההליך בבית הדין הרבני וזאת על מנת לקבל גט וככל ויש צורך לדון בכתובה.

נושא הכתובה, ככל ונתבע, יתנהל בבית הדין הרבני לו הסכמות הייחודית לדון בנושא זה.

הכתובה הינה מסמך משפטי לכל דבר וסכומה נקבע עוד במעמד הנישואין של הצדדים.

הכתובה נועדה לקבוע סכום אותו ישלם הבעל לאשתו לאחר סיום החיים המשותפים בינהם ולצורך הבטחת עתידה של האשה.

תפקיד הכתובה להגן על האשה במקרה של גירושין. בעבר נשים לא היו עובדות ומשתכרות ומטרת הכתובה היתה לקבוע סכום אשר יאפשר לאשה להמשיך ולהתקיים לאחר הגירושין.

ישנן עילות שונות בדין הקובעות מתי תפסק הכתובה לטובת האשה ומהן העילות השוללות ממנה את קבלת דמי הכתובה.

כאמור מי שיקבע בסופו של דבר האם האשה זכאית לכתובה יהיה בית הדין הרבני.

מוזמנים לפנות אלינו בטלפון או להגיע לפגישה במשרד של איריס מורנו בחולון ונשמח לסייע לכם במקצועיות ומתוך נחישות ויושרה.