אבות בעל כורחם – עו"ד איריס מורנו

  • מהי גניבת זרע?
  • האם יש הגדרה משפטית לגניבת זרע בחוק הישראלי?
  • האם ניתן לחייב אישה שגנבה זרע גבר לעבור הפלה?
  • האם האב המיועד ממנו נגנב הזרע יהיה חייב בתשלום מזונות?
  • מהי עילת התביעה במקרה של גניבת זרע?

עורכת דין איריס מורנו הכינה מדריך בנושא:

מהי גניבת זרע?

באופן כללי, גניבת זרע היא סיטואציה שבה אישה פועלת במרמה על מנת להרות מגבר מסוים, ללא ידיעתו או הסכמתו.

כך לדוגמה, אישה יכולה לומר לגבר כי היא משתמשת באמצעי מניעה למרות שבפועל היא אינה משתמשת באמצעים אלה ובכוונתה להרות מהגבר זוהי דוגמא לגניבת זרע.

כמו כן אישה שמשתמשת בזרע של בן זוג שנלקח מהגבר ללא ידיעתו או הסכמתו לצורך הפריית הזרע בביצית שלה או של תורמת זרה או אישה שסיפרה לגבר שהיא עקרה ואינה יכולה להביא ילדים לעולם וכד'.

נזכיר כי גם בתנ"ך ישנם סיפורים על גניבת זרע, לדוגמה סיפורן של בנות לוט, יהודה ותמר וסיפור לידתו של עובד במגילת רות.

הגדרה משפטית לגניבת זרע

אין במשפט הישראלי הגדרה משפטית ספציפית למונח גניבת זרע, והתופעה מוגדרת בחוק כמרמה או כהפרת חוזה.

בתוך כך, הסיטואציה של גניבת זרע מוכרת מאז שחר האנושות, ולא מעט גברים גילו להפתעתם כי אישה גנבה את הזרע שלהם והרתה להם ללא ידיעתם או הסכמתם.

יש לא מעט מקרים שמגיעים לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה, אך בדרך כלל תביעות בגין גניבת זרע נדחו על הסף בבתי המשפט בישראל, מטעמים שונים, ולרוב מנימוקי טובת הילד.

בעשור האחרון ישנה מגמה חדשה בבתי המשפט בארץ וטובת הילד מהווה את העיקרון המרכזי בפסיקת בית המשפט, אך מתייחסים לשיקולים נוספים כמו שיפוי או פיצוי הגבר בגין גניבת הזרע על ידי האישה.

ראוי לציין כי בשנים האחרונות התרבו המקרים שבהם נשים מקבלות תרומת זרע מאדם המוכר להן, והגבר מבקש להסדיר את הנושא בחוזה כדי שלא להפוך לאב המזוהה עם היילוד בעקבות תרומתו.

עוד ועוד נשים פונות לתורם זרע שזהותו ידועה להן והן עורכות איתו חוזה במסגרתו קובעים את הזכויות והחובות ההוריות של התורם כלפי היילוד.

במקרים מסוימים האם תובעת את הגבר על מנת לדרוש ממנו מזונות ליילוד, למרות שהוא אינו מעוניין להפוך לאב המשפטי ובמקרה זה חשוב לפנות לייעוץ משפטי בגלל מורכבות הנושא.

בדרך כלל במקרים של גניבת זרע האישה מציגה מצג שווא לגבר בדבר הכוונות שלה, למשל שימוש באמצעי מניעה, עקרות, חוסר רצון להרות וכו'.

לפניכם מספר סיטואציות העשויות להיחשב בבית המשפט כגניבת זרע:

  • גבר ואישה יוצאים במשך מספר חודשים ומקיימים יחסי מין ללא אמצעי הגנה, מאחר שהאישה טוענת כי היא נוטלת גלולות למניעת הריון, למרות שבפועל היא לא משתמשת בגלולות, לכן היא נכנסת להריון.
  • לאחר פרידה האישה מקיימת יחסי מין לא מוגנים עם הגבר, והיא טוענת כי אין ברצונה להרות, אך בפועל היא מעוניינת בזרע של הגבר כדי להרות ולהביא ילד לעולם, ללא הסכמתו או ידיעתו של הגבר.
  • האישה מזריקה זרע של גבר לאחר שהם קיימו יחסי מין, במטרה להרות ללא ידיעתו או הסכמתו.
גניבת זרע? מה עושים?
איך יפעל גבר שחושד בגניבת זרעו?

גניבת זרע במשפט הישראלי

אין בחוק הישראלי הגדרה למונח גניבת זרע, ובפועל זו תחושה סובייקטיבית של גבר מסוים לאחר שאישה הרתה מזרעו וזאת בניגוד לרצונו, הסכמתו וידיעתו. לכן, ההגדרה המשפטית המקובלת לגניבת זרע היא נטילת זרע ברשלנות, שלא בידיעה או בשוגג.

יחד עם זאת, זכות הבחירה האם להמשיך בהריון או להפסיקו נתונה אך ורק בידי האם, לכן גם במקרה של גניבת זרע הגבר אינו יכול לדרוש מהאישה להפסיק את ההריון ולבצע הפלה.

אם הגבר טוען כי זרעו ניטל במעשה רמאות ושלא בידיעתו, באפשרותו להגיש תביעת נזיקין נגד האישה, ואפשרות נוספת היא להגיש תביעה בגין הפרת חוזה לא כתוב.

פקודת הנזיקין (נוסח חדש), תשכ"ח-1968, קובעת שאין להציג מצג שווא בפני אדם, לכן במקרה של גניבת זרע הגבר יכול לתבוע את האישה בטענה כי היא סיפרה לו שהיא משתמשת באמצעי מניעה ואין הוא צריך לחשוש מקיום יחסי מין איתה.

כמו כן, הגבר יכול לטעון כי האישה הפרה התחייבות חוזית כלפיו בהתאם לקבוע בחוק החוזים, בגין הפרת הסכמתה לקיים יחסי מין מוגנים עם הגבר.

תשלום מזונות ותביעת אבהות

גבר שזרעו נגנב ללא הסכמתו או ידיעתו עשוי להיות חייב במזונות וזאת מכוח הדין הדתי והאישי, או מכוח התיקון לדיני המשפחה.

חובת האב לשאת במזונות עבור ילדיו היא חובה אבסולוטית ומוסרית, גם אם הגבר לא מתגורר עם ילדיו תחת קורת גג אחת וגם במקרה שהוא מסרב לקיים קשר עם ילדיו.

בית המשפט יחייב את הגבר במזונות לילדיו, למרות גניבת הזרע, אך הנוהג כיום בבתי המשפט לענייני משפחה הוא להפחית מגובה המזונות אם הוכח המקרה של גניבת הזרע.

חשוב לציין כי גבר שערך חוזה לתרומת זרע עם אישה שבו היא הסכימה  כי היא אינה מעוניינת בדבר מאב הילדים, כולל תשלום מזונות, יכול להיות חוזה מאוד בעייתי.

הסיבה לכך היא טובת הילד, שכן הסכם זה אינו מחייב לפי המשפט הישראלי, שכן הילד לא יכול היה להסכים לכך כי לא יקבל מזונות ועל כן הילד יוכל להגיש תביעה למזונות מאביו, , למרות ההסכם בין האב והאם.

ישנם מקרים שבהם נשים גונבות זרע מגברים ולאחר הלידה הן תובעות את הגבר בבית המשפט כדי להשיג מזונות.

הגבר בדרך כלל מופתע מהתביעה לכן הוא יטען בפני בית המשפט שהוא אינו האב הביולוגי של הילד, ובסמכות בית המשפט או בית הדין הדתי לחייב את הגבר לעבור בדיקת אבהות (בדיקת רקמות).

לסיכום

יש לא מעט מקרים של גניבת זרע לצורך כניסה להריון, ללא הסכמה או ידיעה של הגבר.

כיום, גברים יכולים להגיש תביעת נזיקין נגד האישה ולהוכיח כי היא גנבה את זרעו של הגבר, אך גם במקרה זה הגבר יחויב בתשלום מזונות, והפסיקה העדכנית קובעת שניתן להפחית את דמי המזונות בגלל גניבת הזרע.

כדאי לדעת כי גניבת זרע יכולה להוביל לתוצאות משפטיות ופיננסיות מורכבות ומשמעותיות, על כן אין להקל ראש בנושא.

כדי לשמור על הזכויות והאינטרסים של הגבר שזרעו נגנב מומלץ להיוועץ בעורך דין מומחה לענייני משפחה.

לייעוץ ולייצוג משפטי בנושא גניבת זרע אנא פנו עוד היום למשרד עורכת דין איריס מורנו חולון.

* האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי, ואין להסתמך עליו. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

גבר שבת הזוג גנבה את זרעו במרמה. מה עושים?
גבר שבת הזוג גנבה את זרעו במרמה. מה עושים?
האם יש עילת תביעה?
האם יש עילת תביעה?