עו"ד איריס מורנו – צוואות לחד מיניים | להטבים

דיני הירושה בישראל קובעים כי לאחר פטירתו של אדם, הרכוש והנכסים שהוא הותיר אחריו יעברו ליורשיו על פי דין.

אם המנוח ערך צוואה, במקרה זה העיזבון (הרכוש והנכסים שהותיר אחריו המנוח) יועבר ליורשים הכלולים בצוואתו וחלוקת הרכוש תתבצע בהתאם לרצונו החופשי, כפי שמפורט במסמך הצוואה.

אם המנוח לא הותיר אחריו צוואה  העיזבון יחולק בין היורשים על פי דין לפי הסדר הקבוע בחוק הירושה.

נשאלת השאלה האם בני זוג מאותו המין רשאים לרשת אחד את השני, מאחר שסעיף 55 לחוק הירושה הקובע את זכות הירושה מתייחס לאיש ואישה החיים חיי משפחה במשק בית משותף אך אינם נשואים זה לזה.

כלומר, לפי לשון החוק בני זוג מאותו מין אינם יכולים להיות איש ואישה, לפיכך הם אינם זכאים לרשת אחד את השני.

עורכת דין איריס מורנו הכינה מדריך בנושא צוואות לחד מיניים.

היא מסבירה לנו כי בני זוג מאותו מין עשויים להיות זכאים לזכויות הירושה כמו הזכויות המוענקות לידועים בציבור, אך אין הלכה משפטית מחייבת בנושא זה, לכן ההמלצה לזוגות חד מיניים היא לערוך צוואה.

נכון להיום, עריכת צוואה היא הדרך היעילה והנכונה ביותר להבטיח כי בן או בת הזוג מאותו מין יוכלו לרשת את בן או בת זוגם.

הזכות לרשת את בן/בת הזוג

זוגות חד מיניים אינם רשאים להינשא בישראל מאחר שנישואין וגירושין מתקיימים על פי הדין הדתי, ובמקרה של יהודים על פי ההלכה היהודית.

בני זוג חד מיניים המעוניינים להינשא יכולים להינשא בחתונה אזרחית במדינות שונות המתירות זאת. לאחר החתונה האזרחית בחו"ל הם יכולים להירשם במרשם האוכלוסין כזוג נשוי, אך למרות שהמדינה מאפשרת את הרישום, היא בפועל אינה מכירה בהם.

אפשרות נוספת העומדת בפני זוגות חד מיניים היא תעודת זוגיות הניתנת ע"י מספר עמותות הפועלות בישראל, התעודה מקנה זכויות רבות לבני הזוג, בדומה לזכויות של זוגות הטרוסקסואלים.

ראוי לציין כי בתי המשפט לענייני משפחה הכירו במהלך השנים בזכויות של בני זוג מאותו מין לרשת אחד את השני, בדומה לזכויות הירושה של ידועים בציבור שהם זוגות הטרוסקסואלים.

יחד עם זאת, חלק מבתי המשפט סירבו להכיר בבן או בבת זוג מאותו מין כיורש או כיורשת של בן או בת הזוג המנוח/ה, וזאת בגלל סעיף 55 לחוק הירושה.

בתיק ע"א 3245/03 פסק בית המשפט המחוזי בנצרת כי יש לאפשר לבן זוג מאותו מין לרשת את בן זוגו המנוח בדומה לזכות שניתנה לידועים בציבור שהם זוג הטרוסקסואלי.

היועץ המשפטי לממשלה תמך בפסיקת בית המשפט ובמתן זכות הירושה לזוגות מאותו מין.

לכן, בדרך כלל בתי המשפט בישראל יכירו בזכות הירושה של בני זוג מאותו מין, אך בית המשפט העליון טרם הכריע בסוגיה זו.

מסיבה זו, עורכת דין איריס מורנו ממליצה לזוגות חד מיניים להבטיח את זכותו של בן/בת הזוג מאותו מין באמצעות עריכת צוואה מבעוד מועד.

עריכת צוואה מבטיחה את העברת העיזבון לבן או לבת הזוג, גם במקרה של זוג חד מיני, וכך זוגות חד מיניים נמנעים מחוסר הוודאות מכיוון שבית המשפט העליון עדיין לא הכריע בסוגיה זו, וכך אין תלות בפסיקת בית המשפט.

עקרון מעין צוואה – ירושה מכוח החיים המשותפים

לפי הדין בישראל אם מערכת היחסים היא כמו של בני זוג הטרוסקסואלים נשואים הרי צומחת הזכות לכל אחד מבני הזוג לרשת את בן הזוג האחר, מכוח הדין, גם בהיעדר קשר נישואין פורמלי (ע"א 107/87).

עקרון זה מעוגן בסעיף 55 לחוק הירושה – מעין צוואה. הוראת סעיף זה מקנה את זכות הירושה לכל אחד מבני הזוג בהתקיים התנאים הבאים:

  • חיי משפחה.
  • משק בית משותף.
  • היעדר נישואין לאדם אחר או זה לזה.
  • היעדר צוואה.

אם בני זוג מאותו מין  לא ערכו צוואה, בן הזוג שנותר בחיים המבקש ליהנות מזכותו בירושת בן הזוג המנוח, בבחינת המוציא מחברו, חייב להוכיח כי מערכת היחסים שהתקיימה היא של ידועים בציבור.

בתוך כך, הפרשנות בבתי המשפט בישראל למבחנים הקובעים האם בני זוג חיו כידועים בציבור הינה סובייקטיבית.

לכן, כדי להכיר בזכות הירושה של זוגות חד מיניים חייבים להגיע לבית משפט והדבר כרוך בחוסר ודאות לגבי התוצאה הסופית, ובנוסף אלו הליכים משפטיים מורכבים, ממושכים ויקרים.

אם כן, הדרך הנכונה והיעילה ביותר להבטיח את זכות הירושה בקרב בני זוג מאותו מין היא על ידי עריכת צוואה, כמובן בעזרת עורכת דין מנוסה.

הצוואה מבטיחה כי רצונו של בן/בת הזוג המנוח/ה להוריש את העיזבון לבן/בת זוגו יכובד.

כך ניתן להבטיח את העתיד הכלכלי של בן או בת הזוג לאחר פטירתו של בן או בת הזוג האחר, ואין צורך להגיע לבית המשפט על מנת שזה יכיר בזכות הירושה.

מימוש הזכות

אם המנוח או המנוחה הותירו אחריהם צוואה תקפה, בן או בת הזוג רשאים להגיש בקשה לצו קיום צוואה.

אם אין צוואה יש להגיש בקשה למתן צו ירושה.

את הבקשה למתן צו קיום צוואה או צו ירושה יש להגיש לרשם לענייני ירושות, הרשם מפרסם את הבקשה ברשומות ואם הוגשה התנגדות לצו קיום צוואה התיק יועבר לבית המשפט לענייני משפחה.

בהיעדר התנגדות לצו קיום צוואה, ולאחר השלמת הטיפול בבקשה, הרשם לענייני ירושה ייתן צו לקיום הצוואה.

בשורה התחתונה, מומלץ לזוגות חד מיניים לערוך מבעוד מועד צוואה כדי להבטיח את העברת העיזבון לבן או לבת הזוג לאחר מותו של המצווה.

זו הדרך היעילה ביותר להימנע מחוסר הוודאות המשפטית בסוגיה זו, וכך זוגות חד מיניים אינם תלויים בפסיקת בית המשפט והם נמנעים מהצורך להוכיח חיים כידועים בציבור.

למידע נוסף, לייעוץ ולייצוג משפטי ולעריכת צוואה לזוגות חד מיניים – צרו קשר עם משרד עורכת דין איריס מורנו.

* אין לראות בתוכן דלעיל ובמידע המופיע באתר משום ייעוץ משפטי, תחליף לייעוץ משפטי או המלצה משפטית. כל העושה שימוש במידע זה עושה זאת על דעתו ובאחריותו! מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו"ד איריס מורנו – צוואות לחד מיניים עו"ד איריס מורנו – moreno-adv.co.il

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

זוגות חד מיניים אינם רשאים להינשא בישראל מאחר שנישואין וגירושין מתקיימים על פי הדין הדתי, ובמקרה של יהודים על פי ההלכה היהודית. בני זוג חד מיניים המעוניינים להינשא יכולים להינשא בחתונה אזרחית במדינות שונות המתירות זאת. לאחר החתונה האזרחית בחו"ל הם יכולים להירשם במרשם האוכלוסין כזוג נשוי, אך למרות שהמדינה מאפשרת את הרישום, היא בפועל אינה מכירה בהם.

אפשרות נוספת העומדת בפני זוגות חד מיניים היא תעודת זוגיות הניתנת ע"י מספר עמותות הפועלות בישראל, התעודה מקנה זכויות רבות לבני הזוג, בדומה לזכויות של זוגות הטרוסקסואלים.

ראוי לציין כי בתי המשפט לענייני משפחה הכירו במהלך השנים בזכויות של בני זוג מאותו מין לרשת אחד את השני, בדומה לזכויות הירושה של ידועים בציבור שהם זוגות הטרוסקסואלים. יחד עם זאת, חלק מבתי המשפט סירבו להכיר בבן או בבת זוג מאותו מין כיורש או כיורשת של בן או בת הזוג המנוח/ה, וזאת בגלל סעיף 55 לחוק הירושה.

בתיק ע"א 3245/03 פסק בית המשפט המחוזי בנצרת כי יש לאפשר לבן זוג מאותו מין לרשת את בן זוגו המנוח בדומה לזכות שניתנה לידועים בציבור שהם זוג הטרוסקסואלי. היועץ המשפטי לממשלה תמך בפסיקת בית המשפט ובמתן זכות הירושה לזוגות מאותו מין. לכן, בדרך כלל בתי המשפט בישראל יכירו בזכות הירושה של בני זוג מאותו מין, אך בית המשפט העליון טרם הכריע בסוגיה זו.

מסיבה זו, עורכת דין איריס מורנו ממליצה לזוגות חד מיניים להבטיח את זכותו של בן/בת הזוג מאותו מין באמצעות עריכת צוואה מבעוד מועד. עריכת צוואה מבטיחה את העברת העיזבון לבן או לבת הזוג, גם במקרה של זוג חד מיני, וכך זוגות חד מיניים נמנעים מחוסר הוודאות מכיוון שבית המשפט העליון עדיין לא הכריע בסוגיה זו, וכך אין תלות בפסיקת בית המשפט.

עקרון מעין צוואה – ירושה מכוח החיים המשותפים

לפי הדין בישראל אם מערכת היחסים היא כמו של בני זוג הטרוסקסואלים נשואים הרי צומחת הזכות לכל אחד מבני הזוג לרשת את בן הזוג האחר, מכוח הדין, גם בהיעדר קשר נישואין פורמלי (ע"א 107/87). עקרון זה מעוגן בסעיף 55 לחוק הירושה – מעין צוואה. הוראת סעיף זה מקנה את זכות הירושה לכל אחד מבני הזוג בהתקיים התנאים הבאים:

  • חיי משפחה.
  • משק בית משותף.
  • היעדר נישואין לאדם אחר או זה לזה.
  • היעדר צוואה.

אם בני זוג מאותו מין לא ערכו צוואה, בן הזוג שנותר בחיים המבקש ליהנות מזכותו בירושת בן הזוג המנוח, בבחינת המוציא מחברו, חייב להוכיח כי מערכת היחסים שהתקיימה היא של ידועים בציבור. בתוך כך, הפרשנות בבתי המשפט בישראל למבחנים הקובעים האם בני זוג חיו כידועים בציבור הינה סובייקטיבית. לכן, כדי להכיר בזכות הירושה של זוגות חד מיניים חייבים להגיע לבית משפט והדבר כרוך בחוסר ודאות לגבי התוצאה הסופית, ובנוסף אלו הליכים משפטיים מורכבים, ממושכים ויקרים.

אם כן, הדרך הנכונה והיעילה ביותר להבטיח את זכות הירושה בקרב בני זוג מאותו מין היא על ידי עריכת צוואה, כמובן בעזרת עורכת דין מנוסה. הצוואה מבטיחה כי רצונו של בן/בת הזוג המנוח/ה להוריש את העיזבון לבן/בת זוגו יכובד. כך ניתן להבטיח את העתיד הכלכלי של בן או בת הזוג לאחר פטירתו של בן או בת הזוג האחר, ואין צורך להגיע לבית המשפט על מנת שזה יכיר בזכות הירושה.

מימוש הזכות

אם המנוח או המנוחה הותירו אחריהם צוואה תקפה, בן או בת הזוג רשאים להגיש בקשה לצו קיום צוואה. אם אין צוואה יש להגיש בקשה למתן צו ירושה.

את הבקשה למתן צו קיום צוואה או צו ירושה יש להגיש לרשם לענייני ירושות, הרשם מפרסם את הבקשה ברשומות ואם הוגשה התנגדות לצו קיום צוואה התיק יועבר לבית המשפט לענייני משפחה. בהיעדר התנגדות לצו קיום צוואה, ולאחר השלמת הטיפול בבקשה, הרשם לענייני ירושה ייתן צו לקיום הצוואה.

בשורה התחתונה, מומלץ לזוגות חד מיניים לערוך מבעוד מועד צוואה כדי להבטיח את העברת העיזבון לבן או לבת הזוג לאחר מותו של המצווה. זו הדרך היעילה ביותר להימנע מחוסר הוודאות המשפטית בסוגיה זו, וכך זוגות חד מיניים אינם תלויים בפסיקת בית המשפט והם נמנעים מהצורך להוכיח חיים כידועים בציבור.

למידע נוסף, לייעוץ ולייצוג משפטי ולעריכת צוואה לזוגות חד מיניים – צרו קשר עם משרד עורכת דין איריס מורנוI

* אין לראות בתוכן דלעיל ובמידע המופיע באתר משום ייעוץ משפטי, תחליף לייעוץ משפטי או המלצה משפטית. כל העושה שימוש במידע זה עושה זאת על דעתו ובאחריותו!. מומלץ לפנות לעורך דין לצורך ייעוץ מקצועי, ייצוג וליווי משפטי.

עו"ד איריס מורנו – צוואות לחד מיניים עו"ד איריס מורנו – moreno-adv.co.il

גם חד מיניים צריכים לנסח כתובה
גם חד מיניים צריכים לנסח כתובה
צוואה עבור 2 גברים
צוואה עבור 2 גברים